KATRINE GISLINGE SOLORECITAL

LØRDAG D. 31.08 KL. 19.30
KATRINE GISLINGE SOLORECITAL
ROSKILDE GYMNASIUMS SAL

Igennem de sidste tre årtier har Katrine Gislinge etableret sig som én af Skandinaviens førende og mest markante pianister, og med sin formidable udtryksvilje og exceptionelle indlevelse i musikken placerer hun sig, som én af de absolut mest markante og interessante kunstnere i Danmark.

Katrine Gislinges tolkninger er præget af en sitrende følsomhed, hvor hver eneste lille detalje i musikken får stor betydning men samtidig samler sig i en klar og fremadrettet strøm. I hendes hænder, i hendes musikerskab formår hun at skabe den fuldendte balance mellem det mest skrøbelige og det mest direkte, og når man lytter til hende, går man ind i et musikalsk rum af ”berusende sensualitet” – som en anmelder beskrev det.

Katrine Gislinges repertoire spænder fra Bach til den allernyeste musik, og hun formår på en smuk og fascinerende måde at få sit personlige, følsomme spil til at give farve og ekstra dimensioner til hver eneste af klaverrepertoirets stilperioder.

I de seneste år harKatrine Gislinge især markeret sig som en overlegen fortolker af Mozarts klaverkoncerter, og om hendes fortolkning af Mozarts klaverkoncert nr. 9, ”Jeunehomme” skrev en anmelder: ” Og med Katrine Gislinge ved tangenterne fik man ikke bare en suveræn tolkning i teknisk-virtuos forstand, men også åbnet porten til musikkens himmel, ganske enkelt fordi Gislinge er en beåndet pianist.”

Den foreløbige kulmination afKatrine Gislinges arbejde med Mozarts koncerter kom i foråret 2018, hvor hun – sammen med den svenske ”Stenhammer Quartet – på Alba Records udgav sine fortolkninger af tre af Mozarts klaverkoncerter (nr. 11-13). Udgivelsen vagte berettiget opsigt med strålende anmeldelser – ”Gislinge is unaffected and inviting. This is a quality in music-making that cannot be taught.” (Huntley Dent, ”Fanfare Magazine”)

Ved siden af Mozart ligger hovedvægten i Katrine Gislinges programmer i det klassiske klaverrepertoire – Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, Debussy; men i de seneste år er der sket en udvidelse af hendes repertoire. Både nyere musik – Rachmaninov, Gershwin etc. – og den allernyeste musik er blevet en naturlig del af hendes koncerter. Naturlig fordi hun formår at lægge den samme dedikation og fortolkning i de værker af førende danske komponister som Per Nørgaard og Bent Sørensen (der begge har dedikeret værker til hende )hun har kastet sig over, som hun lægger i det klassiske repertoire. Om en opførelse af sidstnævntes ”Nocturner” på Trondheim Kammermusikfestival skrev anmelderen, Andrew Mellor:  ”Gislinge tapped the pained beauty of this music in a way it was hard to imagine any other pianist getting close to.”

I afslutningskoncerten foregriber Katrine Gislinge lidt det kommende Beethoven jubelår – 250 året for Beethovens fødsel med de vel nok to mest kendte af Beethovens klaversonater: Måneskinssonaten og Apassionata. Disse omkranser musik af Schubert og Bent Sørensen – et brag af en koncert.

PROGRAM

L.v. Beethoven: Måneskinssonaten
F. Schubert: Impromtus op. 90

PAUSE

B. Sørensen: Klaverstykker
L.v. Beethoven: Klaversonaten ‘Appasionata’